Gå videre til hovedindholdet

Se nu bare her..

..kan I huske jeg ærgede mig lidt over at jeg ikke købte en Fingerbøl ( Digitalis), da familien og jeg var på Ledreborg..?

..Jamen se nu bare her, hvad der kommer frem på stykket ved siden af det gamle hønsehus:
Fine  Fingerbøl i smuk farve

 
..og der er mange af dem..
Jeg tænker jeg vil grave en del af dem op og flytte dem over i et af de bede vi er igang med at ordne ( se længere nede i dette indlæg.. )

Fingerbøl er ikke de eneste stauder der kommer frem heromme..
Denne her står der også - jeg er temmelig sikker på det er en staude, men hvilken?? Måske Astilbe?? må hellere spørge min ven Google - eller måske er jeg heldig at nogen af jer lige ved det ;0)
Disse her nedenunder står samme sted - ved heller ikke helt hvad det er for noget..??
Hmm det er spændende at være på plantejagt i sin egen have - og væsentlig billigere hvis jeg bare kan flyttet lidt rundt, istedet for at skulle købe en masse :0)


Kan I mon hjælpe??

Nu hvor vi stort set er færdige indendørs i denne omgang, har vi kastet os over haven.
Det er en gammel have, som var meget tilvokset.
Sidste år fældede vi en del træer og åbnede lidt mere op. Der er stadig mange små kroge og gemmesteder - det har været vigtigt for mig at bevare..

Vi prøver at tage et bed af gangen - selv om det kan være svært ikke bare at kaste sig over det hele :0)
Vi er startet med bedet ud mod indkørslen og så det runde bed, der danner midten i haven..
Bedet mod vejen var temmelig fyldt med skvalderkål, men Gårdejeren har fræset stykket og vi har gravet osv.. Nu må vi bare prøve at holde det nede og så finde nogen fine planter der, med tiden, kan dække den bare jord..
Jeg har flyttet nogen Akeleje til bedet, samt sat Dahlia, Ranunkler, Liljer - håber det bliver godt.. Herudover kunne jeg godt tænke mig at plante nogen Hortensia og så har vi også nogen buskbum der skal flyttes herover..

Billedet her er taget fra lillepigensværelse.
Bedet til venstre er mod indkørslen og til højre det mere centrale bed..
Stien snor sig rundt om bedet i midten..

 Lidt tættere på..
I bedet her var vi lidt heldigere, for efter at have gravet en del vildvoksende buske mv. op, dukkede der en hel del bunddække planter op - nu skal det bare have lov til at suge lys til sig og brede sig. Så håber jeg det kan holde ukrudtet nede ;0)
Fordelen er at man kan se hvor man når til - puha!! men jeg er sikker på det nok skal blive godt :0)

En af de stauder jeg allerede har plantet i det centrale bed er hvide Løjtnantashjerter - købt med hjem fra Frderiksberg - de er bare SÅ yndige..

.. og imens jeg går og arbejder, kan jeg glæde mig over et af de bede, jeg fik kigget lidt på i efteråret..
Bedet her er foran udestuen - og indeholder Hortensia, lavendler og Høstanemoner - alle planter jeg har fået :0) Derudover har jeg sået lidt sommerblomster og det ser ud som om det bliver rigtig fint..
Skal nok vise flere billeder, når vi når lidt længere hen på sommeren..


Se lige Høstanemonen her..

Selvom det til tider er hårdt arbejde, så nyder jeg at gå og nulre rundt herude og se det hele vokse og tage form..
- og nogen gange opdage planter, man ikke viste var der!!
 Skønt :0)






Kommentarer

  1. Hej det er en astilbe på det første billede, det andet billede kan være en forårsvortemælk, trods navnet blomstre den i maj - juni,
    Men jeg er ikke helt sikker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld
      tak skal du have :0)
      Jeg må prøve at se når den blomstre..
      Ha' en rigtig god weekend

      Slet
  2. Jeg synes også at nr 2 kunne ligne kæmpe salvie, men ja det er nemmere at se ved blomstring.

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad ♥

Populære opslag fra denne blog

Verdens nemmeste småkager..

Igår var jeg hjemme med ungerne.. Ja egentlig var det meningen, at det kun skulle være lillesøster og mig der var hjemme - storebror skal jo passe sin skole ;0) Men sådan kom det ikke til at gå - vi sad nemlig fast med bilen for enden af vejen, da vi var på vej til skolen ( behøver jeg sige der særligt var én der jublede højt - smiler..). Så derfor endte det altså med at begge børn var hjemme - og det var rigtig hyggeligt.. Vi havde en stille og rolig dag - ungerne lavede perleplader, legede både ude og inde, så lidt film - og så bagte vi altså disse småkager, som vel nok er verdens nemmeste og et dejligt lille projekt som ungerne stort set kan klare selv ( til stor glæde og stolthed for dem..) Opskriften kommer her - hvis du selv skulle få lyst til et lille kage-bage projekt ;0) Havregryns småkager: 50 g smeltet smør 2 dl havregryn 1 ½ dl sukker 1 æg 1 spsk mel ½ tsk vaniliesukker 1 tsk bagepulver Smørret hældes over havregrynene og de øvrige ingrediense

Kastanjekrans

Jeg legede lidt med kastanjer igår aftes og her er resultatet: Lige nu hænger den på husvæggen, men den kan sagtens bruges liggende også.. Jeg er ikke helt sikker på den skal blive hængende her, men lige nu er det fint nok :0) Her lidt tættere på.. Prøv lige at se de smukke efterårsfarver.. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i samme projekt, kommer her en kort vejledning: KASTANJEKRANS Materialer: * Halmkrans * Mos * Kastanjer - mange og i forskellige størrelser * Skallen fra kastanjer * Vinseltråd ( ståltråd på rulle..) * "Elefantråd" ( lidt tykkere ståltråd - købes i bundter ) - klippes i kortere stykker og bruges til at fastgøre kastanjerne.. ( stikkes i kastanjerne på samme måde, som når man laver kastanjedyr ) - skallerne har jeg kun fastgjort i spidsen.. Mos bindes på halmkransen med vinseltråden.. Herefter fastgøres kastanjer og skaller på kransen. De skal sidde tæt og så er det bare at "pusle" lidt og vende og dreje, så de sidder som du helst vil.

Bord dekoration

I går havde jeg besøg af 7 skønne tøser - og en lækker lille baby pige :0)  En god blanding af familie og veninder. Hold op hvor fik vi sladret og grinet - dejligt! Ren balsam for sjælen med sådanne stunder.. På bordet havde jeg lavet denne dekoration. Et gammelt bræt, pyntet med et par store bloklys, hortensia ( jeg aner en efterårs favorit blomst..) og små græskar.  Det hele er bare lagt på - dvs. ingen vand til hortensiaerne - de tørrer bare lige så stille ind. På græskarrene havde jeg, i hver ende af brættet, bundet et lille metal skilt med hver sin tekst..  En enkel og let dekoration, der er let at varierer efter årstiden og anledningen.