Gå videre til hovedindholdet

Tilbageblik

Som vanligt ved starten af et nyt år, kommer her et lille tilbageblik på det gamle år.
Da jeg skrev samme indlæg i starten af sidste år,  skrev jeg at det forgange år, havde været et travlt et af slagsen. 2016 blev ikke mindre travlt og jeg måtte sande at jeg skulle kigge ind ad ifht, hvad jeg skulle lave fremover. 
Det var en svær beslutning, som har været længe undervejs. Det endte med - som I ved - at jeg opsagde min stilling som pædagog i slutningen af året og nu skal til at gå herhjemme og tage mig ekstra godt af familien og min lille butik. Den helt rigtige beslutning er jeg sikker på - det kan jeg mærke i hele min krop :0)

Her følger tilbageblik på året..

Januar

Jeg viste butikkens nye logo frem og planlagde påskeworkshops.
Sønnen havde fødselsdag - 11 år og der var sne på hans fødselsdag. 
Markerne bag gården blev oversvømmede og pludselig havde vi "skøjtesø".


Februar

Startede med at det meste af familien var nedlagt med influenza.
Vi holdt vinterferie og tog på tur til "Den blå planet", hyggede indendørs og lavede kreative syslerier.
Gårdejeren og jeg begyndte at sætte hegn til et par nye hestefolde.


Marts

Påske faldt tidligt og jeg holdt workshop i butikken og var kreativ med forårsdekorationer.
Det blev datterens tur til at have fødselsdag og hun inviterede hele klassen på besøg.
Jeg havde lavet et fint hus til hendes Maileg kaniner og viste det frem her på bloggen.
Vi var tre generationer afsted til Irmas madmesse - meget hyggeligt og lur mig om vi ikke gentager succesen i år ;0)


April

Havde blandet vejr. Vi hygge både inde og ude. Klargjorde drivhus og legede med borddækning i butikken.
Var med sønnen på klassetur til Stevns Naturcenter og oplevede en fantastisk solopgang ved klinten.


Maj

Sønnen kørte cykelløb i Jylland og vi havde en hyggelig forlænget weekendtur på Scandic Bygholm Park.
Vi cyklede i skoven og samlede smukke blomster. Lavede syren og rabarberblomstsaft.
Vi sagde farvel til vores gamle pony og goddag til en ny lidt større model ;0)


Juni

Startede fantastisk med sol og varme og vi nød aftensmaden udendørs.
Vi anlagde ny køkkenhave og hyggede ved bålpladsen. Vi lavede hyldeblomstsaft og plantede tomater i drivhuset.
Jeg fik et fint fuglefoderhus i gave af sønnen, som han selv havde lavet i skolen.


Juli

Børnene fik ferie fra skole og vi andre lidt senere.
Jeg startede en mindre omrokering herhjemme i stuen, der skulle få mere med sig. Bla. tapet i spisestuen, der var ved at give mig grå hår!, men endte med at blive rigtig godt.
Vi tog på småture - til strand og by og nød ferien.
Vi købte dværghønskyllinger, der senere blev spist af katten og ræven - ingen succes! Men senere i år prøver vi lykken igen ;0)


August

Vi tog på ferie i det svenske - gik på loppis og besøgte glaspusteri og den hyggelige by Kalmar, hvor vi nød den skønne park.
Ungerne startede i skole igen - nu i 2. og 5. klasse!
Jeg var på betonstøbe kursus og besøgte Formland i Herning, sammen med min gode veninde.


September

Både min far og jeg havde fødselsdag. Vi gave ham en "gør det selv gave", så han kunne lave en god snaps og jeg fik en gammel mælkevogn, der står ved butikken og pynter.
Jeg holdt tøse-fødselsdag og fik hængt nye lamper op i spisestuen.
Der var gang i malerpenslerne i butikken, da jeg holdt maleworkshops.


Oktober

Så blev det efterår og det var et fantastisk æbleår. Vi lavede æblemost og æblegrød.
Jeg holdt kundeaften med den lokale boghandel og malede gulvet i badeværelset og væggen i soveværelset.
I det gamle hønsehus flyttede en flok muskusænder ind.


November

Jeg pyntede til jul i butikken og holdt flere workshops.
Jeg gave en gammel jakke nyt liv og klippede den op og brugte den i forskellige stilleben udenfor.
Vi tog på juletur til Tivoli og herhjemme bagte vi traditionen tro småkager den første søndag i advent.


December

Vi havde gæster til hyggelig gløgg, æbleskiver og gaverafleri.
Ungerne, min mor og jeg tog på julemarked på Svenstrup Gods. Vi bagte luciaboller og så julekalender sammen - det var lidt uhyggeligt!
Inden jul blev min mormor indlagt og det påvirkede vores familie meget.
Nytårsaften var vi hjemme - bare vores lille familie og hyggede med god mad, spil og dans ;0)


Nu venter et nyt år med nye oplevelser og jeg glæder mig til at dele dem med jer.
Tak fordi I læser med herinde og tak fordi I af og til også har tid til at lægge en kommentar - det varmer 💜

Endnu en gang 
- rigtig godt nytår!




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Verdens nemmeste småkager..

Igår var jeg hjemme med ungerne.. Ja egentlig var det meningen, at det kun skulle være lillesøster og mig der var hjemme - storebror skal jo passe sin skole ;0) Men sådan kom det ikke til at gå - vi sad nemlig fast med bilen for enden af vejen, da vi var på vej til skolen ( behøver jeg sige der særligt var én der jublede højt - smiler..). Så derfor endte det altså med at begge børn var hjemme - og det var rigtig hyggeligt.. Vi havde en stille og rolig dag - ungerne lavede perleplader, legede både ude og inde, så lidt film - og så bagte vi altså disse småkager, som vel nok er verdens nemmeste og et dejligt lille projekt som ungerne stort set kan klare selv ( til stor glæde og stolthed for dem..) Opskriften kommer her - hvis du selv skulle få lyst til et lille kage-bage projekt ;0) Havregryns småkager: 50 g smeltet smør 2 dl havregryn 1 ½ dl sukker 1 æg 1 spsk mel ½ tsk vaniliesukker 1 tsk bagepulver Smørret hældes over havregrynene og de øvrige ingrediense

Kastanjekrans

Jeg legede lidt med kastanjer igår aftes og her er resultatet: Lige nu hænger den på husvæggen, men den kan sagtens bruges liggende også.. Jeg er ikke helt sikker på den skal blive hængende her, men lige nu er det fint nok :0) Her lidt tættere på.. Prøv lige at se de smukke efterårsfarver.. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i samme projekt, kommer her en kort vejledning: KASTANJEKRANS Materialer: * Halmkrans * Mos * Kastanjer - mange og i forskellige størrelser * Skallen fra kastanjer * Vinseltråd ( ståltråd på rulle..) * "Elefantråd" ( lidt tykkere ståltråd - købes i bundter ) - klippes i kortere stykker og bruges til at fastgøre kastanjerne.. ( stikkes i kastanjerne på samme måde, som når man laver kastanjedyr ) - skallerne har jeg kun fastgjort i spidsen.. Mos bindes på halmkransen med vinseltråden.. Herefter fastgøres kastanjer og skaller på kransen. De skal sidde tæt og så er det bare at "pusle" lidt og vende og dreje, så de sidder som du helst vil.

Bord dekoration

I går havde jeg besøg af 7 skønne tøser - og en lækker lille baby pige :0)  En god blanding af familie og veninder. Hold op hvor fik vi sladret og grinet - dejligt! Ren balsam for sjælen med sådanne stunder.. På bordet havde jeg lavet denne dekoration. Et gammelt bræt, pyntet med et par store bloklys, hortensia ( jeg aner en efterårs favorit blomst..) og små græskar.  Det hele er bare lagt på - dvs. ingen vand til hortensiaerne - de tørrer bare lige så stille ind. På græskarrene havde jeg, i hver ende af brættet, bundet et lille metal skilt med hver sin tekst..  En enkel og let dekoration, der er let at varierer efter årstiden og anledningen.