Gå videre til hovedindholdet

Guf fra haven

Nåede lige at få lidt lækkerier ind fra haven, inden regnen kom..

"Grøftekantsbuket", roser og pæoner - uhm :0)

Jeg fik også taget noget af det mere spiselig indenfor - se bare her:
Det er da sommer ik?


Jordbærrene er fra de nye planter ude fra gården - tænk at vi allerede kan høste i år  !

Behøver jeg sige at de allerede er spist ;0)

Rarbarber og hyldeblomster skal trylles om til kompot og saft..
Er der i øvrigt nogen af jer, der har en opskrift på hyldeblomst saft uden alt for meget sukker? Eller høre det sig blot til  :0)

Har i år besluttet at jeg vil forsøge at få brugt vores rarbarber lidt mere flittigt, end jeg ellers har gjort. Jeg vil starte med kompotten og så har jeg planer om at lave saft og måske skulle jeg lave en enkelt kage også - uhm! 


Er du mon også til "hjemmegjorte" lækkerier?

 

(Forresten leger jeg lige lidt med "Picasa" som jeg lige har downloaded - ja ja øvelse gør mestre ;0)..)

Kommentarer

  1. Jeg har nået at lave nogle rabarberkager i år, men saft og diverse bliver det ikke til.

    SvarSlet
  2. Det ser rigtig hyggeligt ud!... og ja, jeg kan godt lide de "hjemmegjorte" ting - men vores have er meget lille og byder ikke på så meget forskelligt! Men lidt salat og radiser er det da blevet til:)

    SvarSlet
  3. Er det ikke bare dejligt med sådan en grøftekantsbuket, jeg plukker tit en på mine morgen cykelture, og jeg er noget forbavset over hvor længe de faktisk kan holde.

    Glæder du dig ikke helt vildt til at flytte ud til din dejlige gård, og dine dejlige jordbær, og andre afgrøder.

    Følger spændt processen.

    Kram fra Jo

    SvarSlet
  4. Hej med jer
    Kisser - jeg har ikke nået nogen kager endnu, men idag fik jeg lavet kompot.. Fik i øvrigt en lækker rarbarber kage forleden - lavet som gammeldags æblekage - blot med rarbarber istedet - mums.. Tror liige jeg skal prøve at efterligne den..

    Fru Hygge - Lidt har også ret :0) og jeg synes jeg kan huske at du også har lidt fine blomster i din have - det er en hverdags luksus jeg holder meget af :0)

    Jo - ja det er imponererende hvor længe de holder de buketter, så det er bestemt ikke sidste gang jeg napper sådan en med indenfor ;0)
    - og jo du kan tro jeg GLÆDER mig til at flytte - forhåbentlig her sidst på sommeren.. Nu kan jeg snart ikke vente mere :0) det samme gælder vist også resten af familien - smiler..

    Ha' en dejlig søndag aften
    KH.

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad ♥

Populære opslag fra denne blog

Verdens nemmeste småkager..

Igår var jeg hjemme med ungerne.. Ja egentlig var det meningen, at det kun skulle være lillesøster og mig der var hjemme - storebror skal jo passe sin skole ;0) Men sådan kom det ikke til at gå - vi sad nemlig fast med bilen for enden af vejen, da vi var på vej til skolen ( behøver jeg sige der særligt var én der jublede højt - smiler..). Så derfor endte det altså med at begge børn var hjemme - og det var rigtig hyggeligt.. Vi havde en stille og rolig dag - ungerne lavede perleplader, legede både ude og inde, så lidt film - og så bagte vi altså disse småkager, som vel nok er verdens nemmeste og et dejligt lille projekt som ungerne stort set kan klare selv ( til stor glæde og stolthed for dem..) Opskriften kommer her - hvis du selv skulle få lyst til et lille kage-bage projekt ;0) Havregryns småkager: 50 g smeltet smør 2 dl havregryn 1 ½ dl sukker 1 æg 1 spsk mel ½ tsk vaniliesukker 1 tsk bagepulver Smørret hældes over havregrynene og de øvrige ingrediense

Kastanjekrans

Jeg legede lidt med kastanjer igår aftes og her er resultatet: Lige nu hænger den på husvæggen, men den kan sagtens bruges liggende også.. Jeg er ikke helt sikker på den skal blive hængende her, men lige nu er det fint nok :0) Her lidt tættere på.. Prøv lige at se de smukke efterårsfarver.. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i samme projekt, kommer her en kort vejledning: KASTANJEKRANS Materialer: * Halmkrans * Mos * Kastanjer - mange og i forskellige størrelser * Skallen fra kastanjer * Vinseltråd ( ståltråd på rulle..) * "Elefantråd" ( lidt tykkere ståltråd - købes i bundter ) - klippes i kortere stykker og bruges til at fastgøre kastanjerne.. ( stikkes i kastanjerne på samme måde, som når man laver kastanjedyr ) - skallerne har jeg kun fastgjort i spidsen.. Mos bindes på halmkransen med vinseltråden.. Herefter fastgøres kastanjer og skaller på kransen. De skal sidde tæt og så er det bare at "pusle" lidt og vende og dreje, så de sidder som du helst vil.

Bord dekoration

I går havde jeg besøg af 7 skønne tøser - og en lækker lille baby pige :0)  En god blanding af familie og veninder. Hold op hvor fik vi sladret og grinet - dejligt! Ren balsam for sjælen med sådanne stunder.. På bordet havde jeg lavet denne dekoration. Et gammelt bræt, pyntet med et par store bloklys, hortensia ( jeg aner en efterårs favorit blomst..) og små græskar.  Det hele er bare lagt på - dvs. ingen vand til hortensiaerne - de tørrer bare lige så stille ind. På græskarrene havde jeg, i hver ende af brættet, bundet et lille metal skilt med hver sin tekst..  En enkel og let dekoration, der er let at varierer efter årstiden og anledningen.