Gå videre til hovedindholdet

Vores julehjem #1

I november tikkede der en mail ind i min indbakke, hvor der stod " Julen er årets sværeste indretningsopgave - er den også det for dig?".. I mailen blev jeg bedt om at komme med mit bud på julens indretning..
Skal jeg svare på mailen, tror jeg svaret bliver nej. Jeg synes ikke det er svært eller sværere at indrette her ved juletid end ellers, jeg synes det handler om at være tro ved sig selv og sin stil - uanset hvilken en man har.

For mig ( og sikkert også for mange andre ;0)... ) er julen forbundet med en del traditioner. Der er ting der skal være her - adventskrans, forskellige dekorationer, nisser, engle og børnenes julepynt.

Normalt er vores hjem meget afdæmpet i farverne, det er det også i december, men lidt rødt - det sniger der sig altså ind.. Det hører sig til, synes jeg.
Jeg holder af gamle / nostalgiske ting og jeg holder af at bruge naturens materialer i mine dekorationer - og det gør sig også gældende her ved juletid.
Lidt nyt sniger der sig også ind hvert år - det skal der også være plads til ik ;0)

Idag og i løbet af ugen vil jeg vise lidt billeder fra vores julehjem - måske har du lyst til at gøre det samme, hvis du har en blog? I så fald er du velkommen til at lægge et link under kommentarer til dette indlæg, så er vi nemlig flere der får glæde af det :0)

Idag lidt billeder fra stuen:

 
På den gamle kommode er der flyttet en fin gyngehest ind.
Den har selskab af en blomsterdekoration og levende lys - det skal der til og vi bruger mange stearinlys her i de mørke måneder..
På spejlet hænger et yndigt kræmmerhus, jeg har fået i gave fra en god blogven - men mere om det i et andet indlæg..
 
 
Dekorationen her er lavet i en gammel isform.
Jeg har brugt oasis, som det grønne er stukket ind i. Rosen er tørret ind nu - man kunne vælge at udskifte den til en frisk, men synes egentlig ikke det gør noget her..
 
 Et kig til sofahjørnet og vinduet ud mod markerne..
I vinduet står en lille samling af små huse ( se mere længere nede..) og på bordet et fad med nødder, lys og en hyacint..

 
Er vild med lyset her. Teksten er fra "Peters jul".
Hyacinter har også fast plads her på Gården i december.
 
På vitrinen er der blevet plads til et par røde stof hjerter og et par fine zinkhuse.
 
Zinkhusene er nye og dem har jeg ønsket mig længe - særligt udgaven med plads til lys..
 
I vinduet hænger fine kugler, med gran og rødt bånd.
Båndet er rødt for at skabe sammenhæng med de andre røde ting, der har sneget sig ind her i december..
 
 
 
Til slut den lille samling af huse. Kirken i midten er ny og er fra JYSK.
De andre har jeg haft en par år. De er fine både med og uden lys, men det ser nu hyggeligt ud her ik :0)
 
Rigtig god aften
- og tak fordi du læser med








Kommentarer

  1. Tak for kigget og inspirationen:-). Det ser rigtig flot ud:)

    SvarSlet
  2. Dejlige billeder! Meget i min smag :-) Du og andre kan se billeder fra mit julehjem på min blog:

    http://droemmehaven.blogspot.dk

    hvor jeg af og til viser lidt jul i dagbogen og desuden har lavet en billedjulekalender hvor jeg hver dag lægger et julebillede ind.

    Hav en god tirsdag :-)

    SvarSlet
  3. Hvor ser det hyggeligt ud.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  4. Hvor ser det bare hyggeligt ud, kan næsten dufte Julen hos jer <3

    Ønsker dig og dine en dejlig snevejrs dag

    Knus Susi

    SvarSlet
  5. Det ser rigtig sejt ud :)
    Der er dog ikke "nok" hvis det var mig, men det er nok også bare fordi jeg har små børn, som elsker at pynte, hvilket betyder at der er pynt over alt :D

    SvarSlet
  6. Hvor er det et fint julehjem du har :-)
    Ha´en dejlig uge
    Kram
    Birgitte

    SvarSlet
  7. smukt hjem i har, har selv passion for gamle nostalgiske ting
    besøg gerne min blog og få ekstra inspiration
    http://fasterheidi.blogspot.dk/

    Rigtig glædelig jul og godt nytår

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad ♥

Populære opslag fra denne blog

Verdens nemmeste småkager..

Igår var jeg hjemme med ungerne.. Ja egentlig var det meningen, at det kun skulle være lillesøster og mig der var hjemme - storebror skal jo passe sin skole ;0) Men sådan kom det ikke til at gå - vi sad nemlig fast med bilen for enden af vejen, da vi var på vej til skolen ( behøver jeg sige der særligt var én der jublede højt - smiler..). Så derfor endte det altså med at begge børn var hjemme - og det var rigtig hyggeligt.. Vi havde en stille og rolig dag - ungerne lavede perleplader, legede både ude og inde, så lidt film - og så bagte vi altså disse småkager, som vel nok er verdens nemmeste og et dejligt lille projekt som ungerne stort set kan klare selv ( til stor glæde og stolthed for dem..) Opskriften kommer her - hvis du selv skulle få lyst til et lille kage-bage projekt ;0) Havregryns småkager: 50 g smeltet smør 2 dl havregryn 1 ½ dl sukker 1 æg 1 spsk mel ½ tsk vaniliesukker 1 tsk bagepulver Smørret hældes over havregrynene og de øvrige ingrediense

Kastanjekrans

Jeg legede lidt med kastanjer igår aftes og her er resultatet: Lige nu hænger den på husvæggen, men den kan sagtens bruges liggende også.. Jeg er ikke helt sikker på den skal blive hængende her, men lige nu er det fint nok :0) Her lidt tættere på.. Prøv lige at se de smukke efterårsfarver.. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i samme projekt, kommer her en kort vejledning: KASTANJEKRANS Materialer: * Halmkrans * Mos * Kastanjer - mange og i forskellige størrelser * Skallen fra kastanjer * Vinseltråd ( ståltråd på rulle..) * "Elefantråd" ( lidt tykkere ståltråd - købes i bundter ) - klippes i kortere stykker og bruges til at fastgøre kastanjerne.. ( stikkes i kastanjerne på samme måde, som når man laver kastanjedyr ) - skallerne har jeg kun fastgjort i spidsen.. Mos bindes på halmkransen med vinseltråden.. Herefter fastgøres kastanjer og skaller på kransen. De skal sidde tæt og så er det bare at "pusle" lidt og vende og dreje, så de sidder som du helst vil.

Bord dekoration

I går havde jeg besøg af 7 skønne tøser - og en lækker lille baby pige :0)  En god blanding af familie og veninder. Hold op hvor fik vi sladret og grinet - dejligt! Ren balsam for sjælen med sådanne stunder.. På bordet havde jeg lavet denne dekoration. Et gammelt bræt, pyntet med et par store bloklys, hortensia ( jeg aner en efterårs favorit blomst..) og små græskar.  Det hele er bare lagt på - dvs. ingen vand til hortensiaerne - de tørrer bare lige så stille ind. På græskarrene havde jeg, i hver ende af brættet, bundet et lille metal skilt med hver sin tekst..  En enkel og let dekoration, der er let at varierer efter årstiden og anledningen.